هیئت محبان الزهرا (س) شهرک الوند همدان

سلام بر بی بی بی مزار (س)

نیایش و ستایش از ارزشهای پذیرفته شده ی همه ی دینمداران تاریخ است. بینش و معرفت انسان نسبت به خدا هر چه قویتر و عمیق تر باشد، توجه به عبادت در او بیشتر خواهد بود. شناخت خدا و عشق به خدا انسان را به خلوت با وی می کشاند و حتی انسان عاشق و خداشناس هر چه نماز بخواند خسته نمی شود؛ بلکه بیشتر لذت می برد.

اهتمام کم نظیر حضرت زهرا علیهاالسلام به اقامه نماز از همین شناخت و شیفتگی سرچشمه می گیرد.

حضرت زهرا علیها السلام برای نماز برنامه زمانی و محل خاص داشتند که از جمله داشتن محراب و جایگاه خاص در خانه بود. در روایات آمده است که امام حسن علیه السلام می فرماید: رایت امی فاطمة قامت فی محرابها لیلة جمعتها...

مادرم فاطمه را در شب جمعه در محراب عبادتش دیدم که... (1)

پیامبر صلی الله علیه وآله نیز درباره حضرت زهرا علیها السلام فرمودند: فاطمة سیدة نساء العالمین من الاولین و الآخرین و انها لتقوم فی محرابها فیسلم علیها سبعون الف ملک من المقربین.....

فاطمه سرور بانوان جهان از اولین و آخرین است و همانا چون در محرابش به نماز می ایستد، هفتاد هزار فرشته از مقربان به او ورود می فرستند.... (2)

او هر شب بعد از خواباندن فرزندان و فراغت از دیگر وظایف خانه داری، بر سجاده عبادت به نماز می ایستاد؛ تا جایی که پاهای مبارکش کبود و متورم می شد. (3)

گزارشی که از شب ازدواج آن عابده ی بی همتا رسیده است، بیانگر توجه ویژه ایشان به نماز است:

علی علیه السلام در آن شب همسرش را نگران و گریان دید. علت را پرسید. فاطمه فرمود: حال خود را در پایان عمر و عالم قبر به یاد آوردم؛ چرا که انتقال از خانه ی پدرم به منزل خودم، مرا به یاد انتقالم از این عالم به عالم دیگر و خانه قبر انداخت. تو را به خدا قسم بیا در این ساعات آغازین زندگی به نماز برخیزیم و امشب را به عبادت خدا بپردازیم. (4)

در تاریخ می خوانیم که آن حضرت در واپسین لحظات زندگی پس از وضو گرفتن به اسماء فرمودند: ای اسماء! عطر مرا، همان عطری که همیشه می زنم، و پیراهنی را که همیشه در آن نماز می گزارم بیاور و بر بالینم بنشین، هرگاه وقت نماز شد مرا از خواب بیدار کن، اگر بیدار شدم که نماز می گزارم وگرنه کسی را دنبال علی علیه السلام را بفرست تا بیاید. (5)

 

 


(1) وسائل الشیعة، ج 7، ص 112.

(2) مناقب، ج 3، ص 360.

(3) کشف الغمة، ج 2، ص 94؛ بحارالانوار، ج 43، ص 76.

(4) احقاق الحق، ج 4، ص 481.

(5) بحارالانوار، ج 43، ص 185.


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در جمعه 28 آذر 1393برچسب:,ساعت 11:31 توسط MR MohaammaD ):| |

محمود بن لبید گوید: پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه وآله حضرت فاطمه علیهاالسلام بر سر مزار شهیدان می رفت و آنجا می گریست. در یکی از روزها حضرت را در آنجا دیده، جلو رفته، سلام کردم و گفتم: ای بانوی زنان جهان! سؤالی دارم که در سینه ام پنهان کرده ام و مرا می آزارد. فرمود: بپرس. عرض کردم: چرا علی علیه السلام نسبت به حق خود ساکت مانده و از آن دست برداشته است؟ فرمود: ای ابا عمر! رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: امام چون کعبه است که به سوی او می روند و او به سوی مردم نمی رود. سپس حضرت ادامه داد: به خدا سوگند، اگر می گذاشتند که حق بر محور خود بچرخد و آن را برای اهلش باقی می گذاشتند و از خاندان پیامبر خدا پیروی می کردند، هیچ گاه دو نفر درباره خدا یا یکدیگر مخالفت نمی کردند و آیندگان از گذشتگان آن را به ارث می بردند و گذشتگان برای آیندگان خود می گذاشتند تا اینکه قائم ما که نهمین فرزند حسین علیه السلام است، به پاخیزد. اما اینان آن کسی را که خداوند مؤخر دانسته، مقدم داشته و آن کسی را که خداوند پیشوا قرار داده، کنار زدند. آنها همین که پیامبر خدا صلی الله علیه وآله را در قبر نهادند و جسم شریفش را به خاک سپردند، هوی و هوس را برگزیده و به آراء و افکار خود عمل کردند. نفرین بر آنان باد! (1)

 

 


(1) فاطمه زهراء شادمانی دل پیامبر، ص 406؛ عوالم المعارف، ج11، ص 228.


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در جمعه 28 آذر 1393برچسب:,ساعت 11:30 توسط MR MohaammaD ):| |

- به هنگام فتح مکه حضرت زهراء علیهاالسلام به همراه پدر بزرگوار و شوهر گرامیش در حالی که برای حضرت رسول خیمه ای در بالای بلندی برافراشته شده بود به سر می برد، رسول خدا در آن خیمه غسل می کرد و حضرت زهرا علیهاالسلام پرده آویخته، به حضرت علی علیه السلام خبر رسید که خواهرش، ام هانی عده ای از افراد قبیله مخزوم را که با شوهرش خویشاوندی داشتند پناهندگی داده است. حضرت نزد او رفته و چون پوششی از زره و آهن بر خود داشت ابتداء ایشان را نشناخت. روی به علی علیه السلام کرده و گفت: ای بنده خدا! من ام هانی دختر عموی رسول خدا و خواهر علی بن ابیطالب می باشم از خانه من بیرون برو، حضرت فرمود: کسانی را که جای داده اید بیرون کنید، گفت: به خدا سوگند شکایت تو را به رسول خدا خواهم کرد، حضرت کلاه خود را از سر برداشت و ام هانی او را شناخت و گفت: فدایت شوم من سوگند یاد کرده ام که شکایت تو را به رسول خدا ببرم، حضرت فرمود: برو و به سوگند خود عمل کن. ام هانی نزد حضرت رسول آمده و داستان را به حضرت گفت: پیامبر فرمود آنان را که پناه داده ای در پناه تو باشند که مورد قبول است.

حضرت زهراء علیهاالسلام در مقام دفاع از شوهرش امیرالمؤمنین بر آمده و روی به ام هانی کرده و فرمود:

ای ام هانی! تو از اینکه علی دشمنان خدا و دشمنان رسول خدا را ترسانیده و تهدید کرده آمده ای به حضرت رسول شکایت می کنی...؟ (2)

بعد از آنکه مردم با ابوبکر بیعت کردند، حضرت علی علیه السلام شبها حضرت زهرا علیهاالسلام را بر چهارپایی سوار می کرد و به در خانه انصار می برد و از ایشان یاری می طلبید، آنان می گفتند:

ای دختر رسول خدا! کار از کار گذشته و ما با این مردم بیعت کرده ایم و اگر همسر و پسر عموی تو پیش از این مرد نزد ما می آمد و از ما بیعت می خواست ما کسی غیر از او را انتخاب نمی کردیم، علی علیه السلام می فرمود:

آیا من جنازه رسول خدا صلی الله علیه و آله را در خانه اش روی زمین گذاشته و دفن نکرده و به دنبال گرفتن حکومت آن حضرت به نزاع و دعوی برخیزم؟

حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود: ابوالحسن کاری غیر از آنچه که سزاوار و مناسب او بود انجام نداد و آنان نیز کاری کردند که حسابشان با خدا است و خداوند از آنان بازخواست خواهد کرد. (3)

از امام باقر و حضرت صادق علیهماالسلام روایت شده که فرمودند، بعد از آنکه آن مسائل برای حضرت زهرا پیش آمد گریبان عمر را گرفته و به طرف خود کشیده و فرمود: ای پسر خطاب! به خدا سوگند اگر از آن نمی ترسیدم که به افراد بی گناه بلائی برسد تو می دانستی که من خدا را سوگند داده و تو می دیدی که چگونه به سرعت دعایم اجابت می شد. (4)

از جعفر بن محمد، از پدران بزرگوارش علیهم السلام روایت شده که فرمود: هنگامی که موقع رحلت حضرت فاطمه علیهاالسلام رسید گریه اش گرفت، امیرالمؤمنین علیه السلام به آن حضرت فرمود: ای بانوی من! چرا گریه می کنی؟ فرمود: گریه من بخاطر پیشامدهائی است که بعد از وفات من خواهی دید، علی علیه السلام فرمود: گریه نکن به خدا سوگند این مطالب در راه خدا برایم کوچک است. آنگاه حضرت زهرا علیهاالسلام به او وصیت کرد که ابوبکر و عمر را در تشییع جنازه اش خبر نکند، علی علیه السلام نیز این کار را انجام داد. (5)

ام سلمه بر حضرت زهرا علیهاالسلام وارد شده عرض کرد: ای دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله! چگونه صبح کردی؟ فرمود: صبح کردم بین غم و غصه، پیامبر از دست رفته و جانشین او مورد ستم قرار گرفته، به خدا سوگند پرده احترام او دریده شده و امامت و پیشوائیش ربوده گشته است. (6)

البته موارد دفاعی که از آن حضرت نسبت به امیرالمؤمنین نقل شده نه از آن جهت بوده که می خواسته از شوهرش دفاع کند، بلکه بخاطر دفاع از امامت و پیشوائی امت بوده است، آن حضرت نقش بزرگی در دفاع از امیرالمؤمنین علیه السلام در گفتار و رفتارش نسبت به حوادثی داشت که بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله اتفاق افتاد، حوادثی هم چون هجوم بر خانه وحی، ایراد ضرب و جرح و سقط جنین، و دیگر رویدادهائی که دل هر انسانی را که از فطرت انسانیت منحرف نشده باشد اعم از مسلمان و غیر مسلمان به درد آورده و می سوزاند و انسان نمی داند کدام یک از آنها را یادآوری کند؟!

 

 


(2) اعیان الشیعة، سید محسن امین، ج1، ص310.

(3) الامامة و السیاسة، ص12.

(4) کافی، ج1، ص460، باب مولد الزهراء علیهاالسلام.

(5) بحارالانوار، ج43، ص218.

(6) بحارالانوار، ج43، ص156.


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در جمعه 28 آذر 1393برچسب:,ساعت 11:30 توسط MR MohaammaD ):| |

حضرت زهرا علیهاالسلام با اشاره به فلسفه امامت فرمود:

«قالت: فجعل الله... اطاعتنا نظاما للملة و امامتنا امانا للفرقة»؛

خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت علیهم السلام را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی، و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه ها قرار داده است. (7)

حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود:

«قالت فاطمة علیهاالسلام: ابوا هذه الامة محمد و علی علیهما السلام یقیمان اودهم و ینقذانهم من العذاب الدائم ان اطاعوهما و یبیحانهم النعیم الدائم ان وافقوهما»؛

محمد و علی علیهماالسلام دو پدر امت اسلام می باشند، کجی ها را راست و انحرافات را اصلاح می نمایند، اگر مردم ایشان را اطاعت کنند، این دو آنها را از عذاب جاویدان نجات می دهند و اگر مردم با ایشان موافق و همراه باشند، این دو، نعمتهای پایدار خداوندی را ارزانیشان دارند. (8)

حضرت زهرا علیهاالسلام در پاسخ بی تفاوت های بهانه جو که می گفتند:

اگر علی علیه السلام زودتر شروع می کرد و برای مردم صحبت می نمود، منحرف نمی شدند، فرمود:

«قالت: فما جعل الله لاحد بعد غدیر خم من حجة و لا عذر» (9) ؛

پس از غدیر خم، خداوند برای هیچکس عذر و بهانه ای باقی نگذاشته است.

و آنگاه که مهاجرین و انصار در عذرخواهی پافشاری کردند، فرمود:

«قالت: الیکم عنی فلا عذر بعد تعذیرکم و لا امر بعد تقصیرکم، هل ترک ابی یوم غدیر خم لاحد عذرا؟» (10) ؛

دور شوید و مرا به حال خود واگذارید. پس از کوتاهی و سهل انگاری، جایی برای عذرخواهی نمانده است، آیا پدرم پیامبر صلی الله علیه و آله پس از حادثه غدیر خم جایی برای عذر تراشی و (بی تفاوتی) باقی گذاشته است؟

حضرت فاطمه علیهاالسلام در برابر یکی از افراد نادان مدینه که خفاش صفت، برابر آفتاب وجود امام، زبان به سرزنش گشوده بود، فرمود: می دانی علی کیست؟

«قالت: و هو الامام الربانی و الهیکل النورانی، قطب الاقطاب و سلالة الاطیاب الناطق بالصواب، نقطة دائرة الامامة و ابو بنیه الحسن و الحسین الذین هما ریحانتی رسول الله سیدی شباب اهل الجنة» (11) ؛

علی امامی ربانی و الهی، و هیکلی نورانی و مرکز توجه همه عارفان و خداپرستان و فرزندی از خاندان پاکان، گوینده به حق و روا، جایگاه اصلی و محور امامت، و پدر حسن و حسین دو دسته گل پیامبر صلی الله علیه و آله و دو بزرگ و سرور جوانان اهل بهشت، است.

حضرت زهرا علیهاالسلام سعادت و رستگاری انسان را در محبت و دوستی با علی علیه السلام می شناساند که فرمود:

«قالت: ان السعید، کل السعید، حق السعید من احب علیا فی حیاته و بعد موته»؛

همانا سعادتمند (به معنای) کامل و حقیقی، کسی است که (امام) علی علیه السلام را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته است.(12)

حضرت زهرا علیهاالسلام در یاری کردن امام علی علیه السلام فرمود:

«قالت: ان ابی صلی الله علیه و آله نظر الی علی و قال: هذا و شیعته فی الجنة»؛

روزی پدرم رسول خدا که درود خدا بر او و خاندان او باد به علی علیه السلام نگاه کرد و (با اشاره با او) فرمود: این مرد و پیروان او در بهشتند. (13)

و در گفتار ارزشمند دیگری به شیعیان علی علیه السلام بشارت بهشت جاویدان داد و فرمود:

«قالت: ان رسول الله صلی الله علیه و آله قال لعلی یا اباالحسن اما انک و شیعتک فی الجنة»؛

رسول گرامی اسلام که درود خدا بر او و خاندان او باد به علی علیه السلام فرمود: ای اباالحسن! همانا تو و پیروان تو در بهشت (موعود) خواهید بود.(14)

 

 


(7) بخشی از خطبه حضرت زهرا علیهاالسلام در مسجد مدینه.

(8) تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام ص330؛ بحارالانوار ج 23، ص 259.

(9) دلائل الامامة، ص 38؛ خصال شیخ صدوق، ج1، ص173.

(10) دلائل الامامة، ص38؛ احتجاج طبرسی، ج1، ص146.

(11) ریاحین الشریعه، ج1، ص93.

(12) ینابیع المودة، ج1، ص376.

(13) ینابیع المودة، ص40.

(14) مجمع الزوائد، ج10، ص21 و ج 9، ص289؛ مفتاح النجاة، ص61 ؛ ارجح المطالب، ص531.


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در جمعه 28 آذر 1393برچسب:,ساعت 11:21 توسط MR MohaammaD ):| |

زمخشری که از اعاظم مفسرین اهل سنت است در تفسیر خود به نام کشاف چنین گوید:

أنها لما نزلت «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی» قیل یا رسول الله من قرابتک هولاء الذین وجبت علینا مودتهم؟ قال: علی و فاطمة و ابناهما: و قال صلی الله علیه و آله یعنی رسول الله:

«من مات علی حب آل محمد مات شهیدا،

الا و من مات علی حب آل محمد مات مغفورا له،

الا و من مات علی حب آل محمد مات تائبا،

الا و من مات علی حب آل محمد مات مستکمل الایمان،

الا و من مات علی حب آل محمد بشره ملک الموت بالجنة ثم منکر و نکیر،

الا و من مات علی حب آل محمد یزف الی الجنة کما تزف العروس الی بیت زوجها،

الا و من مات علی حب آل محمد فتح له فی قبره بابان الی الجنة،

الا و من مات علی حب آل محمد جعل الله قبره مزار ملائکته الرحمة،

الا و من مات علی حب آل محمد مات علی السنة و الجماعة،

الا و من مات علی بغض آل محمد جاء یوم القیامة مکتوب بین عینیه آیس من رحمة الله،

الا و من مات علی بغض آل محمد مات کافرا،

الا و من مات علی بغض آل محمد لم یشم رائحة الجنة».

هنگامی که آیه شریفه «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی»، نازل شد گفته شد: ای رسول خدا! خویشاوندان تو که مودت و محبت به آنها بر ما واجب شده چه کسانی می باشند؟ فرمود: علی و فاطمه و دو فرزندان آنها هستند. آنگاه فرمود:

هر کس بر محبت آل محمد بمیرد شهید از دنیا رفته است (یعنی مقام و درجه شهید را داراست).

آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد از دنیا برود آمرزیده شده و بخشوده از دنیا رفته است.

آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد از دنیا رود مؤمن کامل الایمان از دنیا رفته است.

آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد از دنیا رود ملک الموت یعنی فرشته مرگ او را بشارت و مژده به بهشت می دهد و نیز دو فرشته دیگر که مأموران سؤال در قبر هستند همین بشارت را به او می دهند.

آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد از دنیا برود او را با عزت و احترام و اکرام به سوی بهشت می برند آن چنانکه تازه عروس را به خانه داماد برند.

آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد از دنیا رود در قبر او دو در به سوی بهشت گشوده می شود.

آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد از دنیا برود خدا قبر او را زیارتگاه فرشتگان رحمت قرار می دهد.

آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد از دنیا برود بر طبق سنت و جماعت اسلام از دنیا رفته است.

آگاه باشید هر کس بر عداوت آل محمد از دنیا برود روز قیامت در حالی وارد عرصه می شود که در پیشانی او نوشته شده: «مأیوس از رحمت خدا».

آگاه باشید هر کس بر دشمنی و بغض آل محمد از دنیا رود کافر از دنیا رفته است.

آگاه باشید هر کس با عداوت و دشمنی بر آل محمد از دنیا برود، هرگز رایحه و بوی بهشت را استشمام نخواهد نمود.

جالب توجه این که فخر رازی که از اکابر مفسران اهل تسنن است بعد از ذکر این حدیث شریف نورانی اضافه می کند:

آل محمد صلی آله علیه و آله کسانی هستند که بازگشت امرشان به اوست. کسانی که ارتباطشان محکم تر و کامل تر باشد. آنها آل محمد محسوب می شوند و شک نیست که فاطمه و علی و حسن و حسین محکم ترین پیوند را با حضرت رسول الله داشتند. و این از مسلمات و مستفاد از احادیث متواتره است. بنابراین لازم است که آنها را آل پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بدانیم.

آنگاه می گوید: بنا بر این ثابت و مسلم و محرز است که این چهار تن ذوی القربی پیغمبر خاتم هستند و بایست از احترام فوق العاده برخوردار باشند.

فخر رازی دلایلی بر اثبات این مسئله دارد و می گوید: شک و شبهه ای نیست که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بسیار فاطمه را دوست می داشت و درباره او فرمود: فاطمه پاره تن من است؛ آن که او را آزار دهد مرا آزار داده و اذیت نموده است. و نیز با احادیث متواتره صادر از لسان رسول الله صلی الله علیه و آله ثابت و محقق شده که آن حضرت علی مرتضی و حسن و حسین را دوست می داشته. پس محبت آنها بر تمام امت واجب است و به آیاتی چند از قرآن اشاره می کند و نتیجه می گیرد که مودت و محبت آل محمد صلی الله علیه و آله بر کافه مسلمین و اهل ایمان واجب است. (1).


(1) الکشاف، ج 4، ص 225.

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در جمعه 28 آذر 1393برچسب:,ساعت 11:19 توسط MR MohaammaD ):| |

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: جبرئیل به من گفت: وقتی خدای تعالی فاطمه را به علی تزویج کرد، به رضوان دستور داد و به شجره طوبی امر کرد که رقعه هایی برای دوستان آل محمد علیهم السّلام بر خود گیرد. بعد فرشتگانی از نور به شماره آن رقعه ها که آنها را بریزند، و آن فرشتگان آن رقعه ها را بردارند.

وقتی روز قیامت برای اهل محشر برقرار شود، خداوند آن فرشتگان را با آن رقعه ها پایین می فرستد. وقتی فرشته ای از آن فرشتگان با یکی از دوستان اهل بیت ملاقات می کند رقعه بیزاری از آتش را به او می دهد. (3) .


(3) عوالم العلوم، ج 11/ 2 ص 1165، ح 7.

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در جمعه 28 آذر 1393برچسب:,ساعت 11:18 توسط MR MohaammaD ):| |

از سلمان فارسی نقل شده است:

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به من فرمود: ای سلمان! هر کس فاطمه علیها السلام دخترم را دوست داشته باشد، در بهشت با من خواهد بود و هر کس او را دشمن بدارد، در آتش خواهد بود، ای سلمان! دوستی فاطمه در صد جا فایده خواهد داد که آسانترین آن، مواضع مرگ، قبر و میزان محشر، پل صراط و جایگاه حسابرسی است. هر کس که دخترم فاطمه علیها السلام از او راضی باشد من از او راضی هستم و از هر کس که من از او راضی باشم خدا هم از او راضی خواهد بود، هر کس که فاطمه بر او خشمگین باشد من بر او خشمگینم و هر کس که من بر او خشمگین باشم خداوند بر او خشمگین خواهد بود. ای سلمان! وای بر حال کسی که به او و شوهرش امیرالمؤمنین علی علیه السلام ستم نماید و وای بر کسی که به ذریه و شیعیان او ستم کند. (2) .


(2) فاطمه زهراء شادمانی دل پیامبر، ص 119؛ فرائد السطین، ج 2، ص 67.

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در جمعه 28 آذر 1393برچسب:,ساعت 11:17 توسط MR MohaammaD ):| |

محبّت برای خدا، نعمت بزرگ و موهبت عظیمی است. خدای عزّوجل، برای دوستداران خود درجه بزرگ و منزلتی سترگ و برکت و خیر، قرار داده است. همانگونه که پیامبر به آن دستور فرموده آن روز که گفت: «سه چیز است که اگر در وجود کسی باشد شیرینی ایمان را خواهد چشید و در رأس این امور سه گانه، این است که خدا و رسول او در نظر شخص از هر چه جز آنهاست محبوب تر و اگر کسی را دوست دارد، صرفاً برای خدا باشد و از بازگشت به کفر متنفّر باشد، به آنگونه که دوست ندارد در آتش افکنده شود»!

حال چگونه است، اگر این محبت برای خدا و پیامبر خدا صلی اللَّه علیه و آله و نسبت به اهل بیت گرامی به ویژه حضرت زهرای بتول علیها السلام (امّ ابیها) باشد که رسول الله او را دوست می داشت و به دوستی او سفارش می کرد و به اِعزاز و اکرام و احترام او، امر فرمود و در بسیاری از مناسبت ها تصریح نمود که او پاره تن من است. آنچه او را خشنود کند مرا خشنود ساخته و آنچه او را به خشم آورد مرا خشمگین کرده است. (4) این سیده فاضله که خداوند نسب شریف پیامبر صلی اللَّه علیه و آله را در نسل او حفظ کرده است.

آیا ما می توانیم پس از رسول الله صلی اللَّه علیه و آله جز با محبت و تقدیر و احترام و تعظیم با خاندان گرامی او عمل کنیم؟ این بانوی بزرگ و با فضیلت و شرافتمند؛ زهرای بتول علیها السلام را دوست می داریم؛ چرا که خدای عزّوجلّ او را دوست می دارد و رسول الله او را دوست می داشت و محبّتش را به ما آموخت و به آن دستور داد. و باز هم سخن از پیامبر است در روایت صحیح که «ابن عباس» از پیامبر نقل می کند:

«أحبّوا اللَّه لما یغدوکم من نعمة و أحبّونی بحبّ اللَّه و أحبّوا أهل بیتی بحبّی». (5) .

«خدا را دوست بدارید به جهت نعمت هایی که به شما ارزانی داشته و مرا دوست بدارید به جهت محبت به خداوند و خاندان مرا دوست بدارید به جهت محبّت من.»

این یک مسأله ایمانی حسّاسی است و در همین حالی که به حُبّ اهل بیت با تمام اعضا و جوارح و عقل و قلب رو می آوریم، باید درک کنیم که در اینجا مسؤولیت هایی وجود دارد که بر اساس آن باید در برابر حدودِ الهی توقف کنیم و اهل بیت را گرامی داریم و چیزی را که شایسته آن هستند برای ایشان مُقرّر داریم و از میزان شرع تخطّی نکنیم و در آداب و اخلاق کوتاهی نورزیم و از راه درست منحرف نشویم. در حالی که آنان را و آنان که به آنها عشق می ورزند را دوست داریم و در ادای حقوق الهی می کوشیم، ناچار باید حدود شرع را نگهداریم و به آدابِ حضرت مصطفی صلی اللَّه علیه و آله ملتزم باشیم: ستم نکنیم، غلوّ نکنیم و از محدوده شرع تجاوز ننماییم. اهل بیت رسول الله را احترام کنیم و یاران صادق و تابعان مخلص و آنانکه تا روز قیامت به خوبی رهپوی راهشان می باشند، ارج نهیم و در تجلیل و احترام هر فرد مسلمان که به یگانگی خداوند و رسالت حضرت محمد صلی اللَّه علیه و آله گواهی می دهد بکوشیم.

بی شک محبّت، مقدمه پیروی و روآوردن به آنهاست؛ همانگونه در حدیث شریف آمده:

«اَلا انّ اَهل بیتی فِیکُم کَمَثل سَفِینة نوُح مِن قَومه مَن رَکِبَها نَجا و من تخلَّف عنها غَرِق.» (6) .

«بدانید که اهل بیت من در میان شما همانند کشتی نوح اند در میان قوم او، کسی که بر آن سوار شد نجات یافت و آنکه که تخلف کرد غرق شد.»

محبت زهرا علیها السلام و فرزندان و دودمانش، چنانکه بیان شد به معیار عدل و حق نیاز دارد و باید رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله را در این محبّت سرمشق و اسوه قرار دهیم. به رغم اینکه پیامبر، زهرا را دوست می داشت و به محبّت او ما را توصیه می فرمود و به محبت او و فرزندان و دودمانش دستور می داد و هرگاه وارد می شد، برای او بپا می خاست و در هر مناسبتی به تکریمش می پرداخت و به حسنِ رفتار با او و فرزندانش ترغیب می کرد، با این حال در بسیاری از مناسبت ها توصیه می نمود که در این مورد موضعِ حق و عدل را اتّخاذ کنیم. حتی درباره مسائل جزئی که او از پدر می خواست، پیامبر او را با رِفق و مدارا پاسخ می داد و او از راه راست منحرف نمی شد و در خلال رفتاری که با زهرای بتول علیها السلام داشت، اِصرار می ورزید که راه حق و عدل را به ما بفهماند؛ بنابراین بر ما واجب است که راه درست را در محبت زهرای بتول علیها السلام انتخاب کنیم.

این آقای ما علی علیه السّلام است که راه غلوّ و انحراف و افراط و تفریط را تفکیک می کند. و می گوید: «دو کس در رابطه با من هلاک شوند، دوستداری که غلو کند و به چیزی بستاید که در من نیست و دشمنی را که مرا به آنچه خدا از آن منزّه داشته متّهم سازد.»

همین افراط و تفریط سبب هلاکت و گمراهی بسیاری شده است. بنابراین بر ما فرض است که این عترت گرانقدر و پاک، به ویژه سیده زنان، فاطمه زهرا علیها السلام و همسر و فرزندانش را با همان فضیلتی که خدا به آنان عطا کرده، مورد احترام قرار دهیم و هیچ نیازی به غلوّ و افراط و نسبت دادن چیزهایی که درباره آن نصِّ صحیحی نرسیده است وجود ندارد و آنان نیازی ندارند که چیزی زاید بر آن بیفزاییم.

از اینجا می توان به اهمیّت و خطر دور افتادن از حق و دنباله روی هوا حتّی در محبّت زهرا علیها السلام پی برد؛ زیرا بر ما فرض است درباره آن حضرت و محبت او و آنچه از او روایت می کنیم به حق و عدل ملتزم باشیم و از کسانی نباشیم که بدون علم، پیروی هوای نفس می کنند و خداوند درباره آنها می فرماید: «وَ إِنَّ کَثِیراً لَیُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِمْ بِغَیْرِ عِلْمٍ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِینَ».


(4) صحیح بخاری.

 

(5) ترمذی روایت کرده و گوید: روایت نیکو و شگفتی است. و نیز حاکم و ذهبی.

 

(6) بزار از ابن زبیر، کشف الاستار، ج 3، ص 222، ح، 2613.

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در جمعه 28 آذر 1393برچسب:,ساعت 11:15 توسط MR MohaammaD ):| |

وقتی که حضرت فاطمه علیها السلام وارد خانه علی علیه السلام شدند، رسول گرامی، علی را فرا خواندند و به فاطمه زهرا فرمان دادند تا پیش او بنشیند، آنگاه دست فاطمه علیها السلام را گرفت و در دست علی علیه السلام نهاد و فرمود: خدا دختر رسولش را بر تو مبارک فرماید.

ای علی! این فاطمه امانت من است نزد تو.

ای علی! این فاطمه بهترین همسری است که تو می توانستی انتخاب کنی و ای فاطمه! این علی برترین شوهری است که امکان داشت نصیب تو گردد. سپس فرمود:

پروردگارا! نیکیهای خود را برای آن دو و در دو فرزندشان قرار بده

پروردگارا! این دو، محبوب ترین مخلوق نزد من هستند.

خدایا! آن دو را دوست بدار من اینان را به تو می سپارم و فرزندان آنان را نیز از شر شیطان رانده شده در پناه تو قرار می دهم. (3)

پیامبر از اسماء خواستند که ظرفی از آب گلاب بیاورد و آنگاه از آن به سر و صورت فاطمه و علی علیهما السلام پاشیدند و برای فاطمه چنین دعا کردند:

«اَللّهُمَّ اِنَّها مِنّی وَ اِنّی مِنْها»؛

خداوندا، فاطمه از من است و من از اویم.

«اَللّهُمَّ کَما اَذْهَبْتَ عَنِّی الرِّجْسَ وَ طَهَّرْتَنی فَطَهِّرها»؛

خداوندا! همچنانکه پلیدی را از من دور و مرا پاک ساخته ای، فاطمه را پاک نگاه دار.

«اَللّهُمَّ اِنّی اُعیذُها و ذُرِّیَّتَها بِکَ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیم»؛

خدایا! من وی و ذرّیه اش را از شیطان رانده شده به تو پناه می دهم.

سپس به همان صورت برای علی علیه السلام دعا کردند:

«اَللّهُمَّ هؤُلاءِ هُمْ اَهلِ بَیْتی فَاذْهَبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهیراً»؛

خداوندا! اینان اهل بیت من هستند، پلیدی را از آنان دور بدار و آنان را پاکیزه گردان.

علی علیه السلام عرضه داشت: ای پیامبر خدا! مرا بیشتر دوست داری یا فاطمه را؟

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: او برای من محبوب تر و تو برایم عزیزتری.

سپس این دعا را برای علی علیه السلام خواندند:

«اَللّهُمَّ اِنّی اُعیذُه بِکَ وَ ذُرِّیَّتَهُ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیم»؛

خدایا! من وی و نسلش را از شر شیطان رانده شده در پناه تو قرار می دهم.

و آنگاه در حالی که آن دو را تنها می گذاشتند برایشان چنین دعا کردند:

«جَمَعَ اللَّهُ شَمْلَکُما وَ اَسْعَدَ جِدَّکُما وَ بارَکَ عَلَیْکُما وَ اَخْرَجَ مِنْکُما کَثیراً طَیِّباً» (4) ؛

خداوند جدایی شما را به یگانگی تبدیل کند و کوشش شما را سعید گرداند و برکت خود را بر شما فرو فرستد و از شما دو تن افراد پاک طینت بسیار پدید آورد.

 

 


(3) فاطمه زهراء از ولادت تا شهادت، ص 170.

(4) کشف الغمة فی معرفة الائمة، ج 1، ص 352.


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 22:51 توسط MR MohaammaD ):| |

حضرت زهرا علیهاالسلام به پیروی از سنت حسنه رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله بسیار اهمیت می داد.

در حدیث آمده است که شخصی گفت: بر حضرت فاطمه وارد شدم تا مرا دید سلام کرد و در این امر نیکو بر من پیشی گرفت، سپس فرمود: چه چیز تو را به این جا آورده است؟

عرض کردم: به جهت بدست آوردن خیر و برکت.

فاطمه علیهاالسلام فرمود: پدرم مرا خبر داد که هر کس سه روز بر من و یا پدرم درآید و سلام کند، خداوند بهشت را بر او واجب می گرداند. (1)

 

 


1. اخلاق فاطمه، ص 62.


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 22:50 توسط MR MohaammaD ):| |

اگر نقص اموال به معنای کمبود مالی و ضعف امکانات حتی ضروریات زندگی باشد اینگونه نقص در زندگی حضرت زهرا علیها السلام وجود داشته است و اگر به معنای کاسته شدن اموال به انفاق یا غصب و سرقت خائنین و ظالمین هم باشد در زندگی حضرت زهرا علیها السلام وجود دارد.

جهیزیه ساده و مختصر، مهریه اندک، خانه ساده و محقّر و کمبودهای گوناگون ضروریات زندگی برخی از نمونه های نقص اموال به معنای اول است.

قالت فاطمه علیها السلام:

«أنِّی وَ ابْنَ عَمِّی ما لَنا فِراشٌ إِلاَّ جَلْدُ کَبْشٍ نَنامُ عَلَیْهِ بِاللَّیْلِ وَ نَعْلِفُ عَلَیْهِ ناضحنا بِالنَّهارِ»؛

ای رسول خدا! من و پسرعمویم چیزی از وسایل رفاهی نداریم؛ مگر پوست گوسفندی که شبها بر روی آن می خوابیم و روزها بر روی آن شتر خود را علف می دهیم.

رسول گرامی فرمود:

«یا بُنَیَّةَ اِصْبِری فَإِنَّ مُوسَی بْنَ عِمْرانَ أَقامَ مَعَ إِمْرَأَتِهِ عَشْرَ سِنینَ ما لَها فِراشٌ إِلاَّ عَباءَةٌ قِطْوانِیَّةٌ»؛

دخترم صبر و تحمل داشته باش، زیرا موسی بن عمران ده سال با همسرش زندگی کرد و فرشی جز یک قطعه عبای قطوانی نداشتند. (3)

سلمان فارسی می گوید: روزی حضرت فاطمه علیها السلام را دیدم که چادری وصله دار و ساده بر سر دارد. در شگفتی ماندم و گفتم: عجبا! دختر پادشاهان ایران و قیصر روم، بر کرسی های طلایی می نشینند و پارچه ای زربفت به تن می کنند، و این دختر رسول خداست که نه چادرهای گران قیمت بر سر دارد و نه لباسهای زیبا.

فاطمه علیها السلام پاسخ داد:

«یا سَلْمانُ! إِنَّ اللَّهَ ذَخَّر لَنا الثِّیابَ وَالْکَراسِیَّ لِیَوْمٍ اخَرٍ»؛

ای سلمان! خداوند بزرگ، لباسهای زینتی و تختهای طلایی را برای ما در روز قیامت ذخیره کرده است.

حضرت زهرا علیها السلام سپس به خدمت پدر رفت و شگفتی سلمان را مطرح فرمود:

«یا رَسُولَ اللَّهِ! إِنَّ سَلْمانَ تَعَجَّبَ مِنْ لِباسی، فَوَالَّذی بَعَثَکَ بِالْحَقِّ مالی وَ لِعَلِیٍّ مُنْذُ خَمْسِ سِنینَ إِلاَّ مَسْکُ کَبْشٍ تَعَلَّفَ عَلَیْها بِالنَّهارِ بَعیرُنا وَ إِذا کانَ اللَّیْلُ إِفْتَرَشْناهُ وَ إِنَّ مِرْفَقَتَنا لِمَنْ أَدْمٍ حَشْوُها لیفٌ»؛

ای رسول خدا! سلمان از سادگی من تعجب نمود، سوگند به خدایی که تو را مبعوث فرمود، مدت پنج سال است فرش خانه ما پوست گوسفندی است که روزها بر روی آن شترمان علف می خورد و شبها بر روی آن می خوابیم و بالش ما چرمی است که از لیف خرما پر شده است. (4)

در قسم دوّم نیز حضرت زهرا علیها السلام در شرایط گوناگون و به افراد مختلف هدیه ها و انفاقات زیادی داشته اند از بخشش نان و طعام گرفته تا بخشش لباس حتی لباس شب عروسی تا بخشش گردنبند و النگو همچنین نمونه غصب فدک که سرقتی بزرگ و آشکار از طرف منافقین به حساب می آید، یکی از موارد آزمون برای حضرت زهرا علیها السلام می باشد.

 

 


(3) نهج الحیاة، ص 297، ح 184.

(4) نهج الحیاة، ص 162، ح 90-89.


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 22:49 توسط MR MohaammaD ):| |

فاطمه زهرا علیها السلام خود و خانواده اش دچار یکی از سختترین ابتلائات جسمی و جانی بوده اند.

الف - در مسیر رونقبخشی کار روزانه خانه، دستان فاطمه علیها السلام از آسیا زخم برداشته بود.

ب - در جهت آب آوری به خانه از بند مشک کتف حضرت زهرا علیها السلام نشان گرفته بود.

ج - در مسیر عبادت خدا دو پای حضرت زهرا علیها السلام متورم شده بود.

د - در نتیجه گریه های طولانی چشمانش و در اندوه پدر بدنش نحیف گشته بود.

هـ - در نتیجه جهاد و مبارزه با منافقین بازویش و پهلویش و طفل در رحمش و صورتش آزار دیده بود و نشان داشت.

و - در پایان زندگی با مرگ سرخ شهیده فی سبیل الله شد. «السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة».

ز - همچنین زخمهای بر بدن شوهرش علی علیه السلام در جهاد در راه خدا و علم حضرت به شهادت فرزندان پسرش و اسارت دخترانش و رضایت دادن به این خواسته های الهی خود یکی از جلوه های پایداری در آزمایش به جان و نفس می باشد.


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 22:48 توسط MR MohaammaD ):| |

آنها چفیه داشتند...... من چادر دارم

آنان چفیه را خیس می کردند تا نَفَس هایشان آلوده ی شیمیایی نشود...من چادر می پوشم تا از نفَس های آلوده دور بمانم...

آنان چفیه را سجاده می کردند وبه خدا می رسیدند ...من با چادرم نماز می خوانم تا به خدا برسم...

آنان با چفیه زخم هایشان را می بستند ...من وقتی چادر ی می بینم یاد زخم پهلوی مادرم می افتم...

آنان سرخی خونشان را به سیاهی چادرم امانت داده اند... من چادرسیاهم را محکم می پوشم تا امانتدار خوبی برای آنان باشم...

اگر به حجاب معتقد شدی،

در دینداری خود ثابت قدم و استوار باش و از تمسخر مخالفان نترس.

و در برابرشان بگو :


"ان تسخروا منا فانا نسخر منکم کما تسخرون" (1)

پ.ن: «امروز شما ما را مسخره میکنید و به زودی ما نیز شما را همینطور مسخره میکنیم »


(1) آیه 38 سوره هود


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 22:48 توسط MR MohaammaD ):| |

قالَتْ فاطِمَهُ الزَّهْراء ( سلام الله علیها) : نَحْنُ وَسیلَتُهُ فى خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فى غَیْبِهِ، وَ نَحْنُ وَرَثَهُ أنْبیائِهِ.([۱])
حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: ما أهل بیت پیامبر، وسیله ارتباط خداوند با خلق او هستیم، ما برگزیدگان پاک و مقدّس پروردگار مى باشیم، ما حجّت و راهنما خواهیم بود; و ما وارثان پیامبران الهى هستیم.

۲ـ عَبْدُ اللّهِ بْنِ مَسْعُود، فالَ: أتَیْتُ فاطِمَهَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْها، فَقُلْتُ: أیْنَ بَعْلُکِ؟ فَقالَتْ(علیها السلام): عَرَجَ بِهِ جِبْرئیلُ إلَى السَّماءِ، فَقُلْتُ: فیما ذا؟ فَقالَتْ: إنَّ نَفَراً مِنَ الْمَلائِکَهِ تَشاجَرُوا فى شَیْىء، فَسَألُوا حَکَماً مِنَ الاْدَمِیّینَ، فَأَوْحىَ اللّهُ إلَیْهِمْ أنْ تَتَخَیَّرُوا، فَاخْتارُوا عَلیِّ بْنِ أبی طالِب (علیه السلام).([۲])
عبد اللّه بن مسعود گوید: روزى بر فاطمه زهراء(علیها السلام)وارد شدم و عرضه داشتم: همسرت کجا است؟ فرمود: همراه جبرائیل به آسمان عروج نموده است، گفتم: براى چه موضوعى؟! فرمود: بین عدّه اى از ملائکه الهى مشاجره اى شده است; و تقاضا کرده اند یک نفر از آدم ها بین ایشان حکم و قضاوت نماید; و خداوند به ملائکه وحى فرستاد: خودتان یک نفر را انتخاب نمائید; و آن ها هم حضرت علىّ بن ابى طالب (علیه السلام) را برگزیدند.

۳ـ قالَتْ(علیها السلام): وَهُوَ الإمامُ الرَبّانى، وَالْهَیْکَلُ النُّورانى، قُطْبُ الأقْطابِ، وَسُلالَهُ الاْطْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَهُ دائِرَهِ الإمامَهِ.([۳])
حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در تعریف امام علىّ (علیه السلام) فرمود : او پیشوائى الهى و ربّانى است، تجسّم نور و روشنائى است، مرکز توجّه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاک از خانواده پاکان مى باشد، گوینده اى حقّ گو و هدایتگر است، او مرکز و محور امامت و رهبریّت است.

۴ـ قالَتْ(علیها السلام): أبَوا هِذِهِ الاْمَّهِ مُحَمَّدٌ وَ عَلىٌّ، یُقْیمانِ أَودَّهُمْ، وَ یُنْقِذانِ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ إنْ أطاعُوهُما، وَ یُبیحانِهِمُ النَّعیمَ الدّائم إنْ واقَفُوهُما.([۴])
فرمود: حضرت محمّد (صلى الله علیه وآله) و علىّ (علیه السلام)، والِدَین این امّت هستند، چنانچه از آن دو پیروى کنند آن ها را از انحرافات دنیوى و عذاب همیشگى آخرت نجات مى دهند; و از نعمت هاى متنوّع و وافر بهشتى بهره مندشان مى سازند.

۵ـ قالَتْ (علیها السلام): مَنْ أصْعَدَ إلىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.([۵])
فرمود: هرکس عبادات و کارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و برکات خود را براى او تقدیر مى نماید.

۶ـ قالَتْ (علیها السلام): إنَّ السَّعیدَ کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَنْ أحَبَّ عَلیّاً فى حَیاتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ.([۶])
فرمود: همانا حقیقت و واقعیّت تمام سعادت ها و رستگارى ها در دوستى علىّ (علیه السلام) در زمان حیات و پس از رحلتش خواهدبود.

۷ـ قالَتْ (علیها السلام): إلهى وَ سَیِّدى، أسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدَیَّ فى مُفارِقَتى أَنْ تَغْفِرَ لِعُصاهِ شیعَتى، وَشیعَهِ ذُرّیتَى.([۷])
فرمود: خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانى که آن ها را برگزیده اى، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائى من با ایشان، از تو مى خواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروان ما را ببخشى.

۸ـ قالَتْ (علیها السلام): شیعَتُنا مِنْ خِیارِ أهْلِ الْجَنَّهِ وَکُلُّ مُحِبّینا وَ مَوالى اَوْلیائِنا وَ مُعادى أعْدائِنا وَ الْمُسْلِمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا.([۸])
فرمود: شیعیان و پیروان ما، و همچنین دوستداران اولیاء ما و آنان که دشمن دشمنان ما باشند، نیز آن هائى که با قلب و زبان تسلیم ما هستند بهترین افراد بهشتیان خواهند بود.

۹ـ قالَتْ (علیها السلام): وَاللّهِ یَابْنَ الْخَطّابِ لَوْلا أنّى أکْرَهُ أنْ یُصیبَ الْبَلاءُ مَنْ لا ذَنْبَ لَهُ، لَعَلِمْتَ أنّى سَأُقْسِمُ عَلَى اللّهِ ثُمَّ أجِدُهُ سَریعَ الاْجابَهِ.([۹])
حضرت به عمر بن خطّاب فرمود: سوگند به خداوند، اگر نمى ترسیدم که عذاب الهى بر بى گناهى، نازل گردد; متوجّه مى شدى که خدا را قسم مى دادم و نفرین مى کردم. و مى دیدى چگونه دعایم سریع مستجاب مى گردید.

۱۰ـ قالَتْ (علیها السلام): وَاللّهِ! لا کَلَّمْتُکَ أبَداً، وَاللّهِ! لاَدْعُوَنَّ اللّهَ عَلَیْکَ فى کُلِّ صَلوه.([۱۰])
پس از ماجراى هجوم به خانه حضرت، خطاب به ابوبکر کرد و فرمود: به خدا سوگند، دیگر با تو سخن نخواهم گفت، سوگند به خدا، در هر نمازى تو را نفرین خواهم کرد.

۱۱ـ قالَتْ (علیها السلام): إنّى أُشْهِدُ اللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ، أنَّکُما اَسْخَطْتُمانى، وَ ما رَضیتُمانى، وَ لَئِنْ لَقیتُ النَبِیَّ لأشْکُوَنَّکُما إلَیْهِ.([۱۱])
هنگامى که ابوبکر و عمر به ملاقات حضرت آمدند فرمود: خدا و ملائکه را گواه مى گیرم که شما مرا خشمناک کرده و آزرده اید، و مرا راضى نکردید، و چنانچه رسول خدا را ملاقات کنم شکایت شما دو نفر را خواهم کرد.

۱۲ـ قالَتْ (علیها السلام): لا تُصَلّى عَلَیَّ اُمَّهٌ نَقَضَتْ عَهْدَ اللّهِ وَ عَهْدَ أبى رَسُولِ اللّهِ فى أمیر الْمُؤمنینَ عَلیّ، وَ ظَلَمُوا لى حَقىّ، وَ أخَذُوا إرْثى، وَ خَرقُوا صَحیفَتى اللّتى کَتَبها لى أبى بِمُلْکِ فَدَک.([۱۲])
فرمود: افرادى که عهد خدا و پیامبر خدا را درباره امیرالمؤمنین علىّ (علیه السلام) شکستند، و در حقّ من ظلم کرده و ارثیّه ام را گرفتند و نامه پدرم را نسبت به فدک پاره کردند، نباید بر جنازه من نماز بگذارند.

۱۳ـ قالَتْ (علیها السلام): إلَیْکُمْ عَنّی، فَلا عُذْرَ بَعْدَ غَدیرِکُمْ، وَ الاَْمْرُ بعد تقْصیرکُمْ، هَلْ تَرَکَ أبى یَوْمَ غَدیرِ خُمّ لاِحَد عُذْوٌ.([۱۳])
خطاب به مهاجرین و انصار کرد و فرمود: از من دور شوید و مرا به حال خود رها کنید، با آن همه بى تفاوتى و سهل انگارى هایتان، عذرى براى شما باقى نمانده است. آیا پدرم در روز غدیر خم براى کسى جاى عذرى باقى گذاشت؟

۱۴ـ قالَتْ (علیها السلام): جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشّـِرْکِ، وَ الصَّلاهَ تَنْزیهاً لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاهَ تَزْکِیَهً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِى الرِّزقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلاْخْلاصِ، وَ الْحَّجَ تَشْییداً لِلدّینِ([۱۴])
فرمود: خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را براى طهارت از شرک و نجات از گمراهى ها و شقاوت ها قرار داد. و نماز را براى خضوع و فروتنى و پاکى از هر نوع تکّبر، مقرّر نمود. و زکات (و خمس) را براى تزکیه نفس و توسعه روزى تعیین نمود. و روزه را براى استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست. و حجّ را براى استحکام أساس شریعت و بناء دین اسلام واجب نمود.

۱۵ـ قالَتْ (علیها السلام): یا أبَا الْحَسَنِ! إنَّ رَسُولَ اللّهِ (صلى الله علیه وآله وسلم) عَهِدَ إلَىَّ وَ حَدَّثَنى أنّى اَوَّلُ أهْلِهِ لُحُوقاً بِهِ وَ لا بُدَّ مِنْهُ، فَاصْبِرْ لاِمْرِاللّهِ تَعالى وَ ارْضَ بِقَضائِهِ.([۱۵])
فرمود: اى ابا الحسن! ـ همسرم ـ ، همانا رسول خدا با من عهد بست و اظهار نمود: من اوّل کسى هستم از اهل بیتش که به او ملحق مى شوم و چاره اى از آن نیست، پس تو صبر نما و به قضا و مقدّرات الهى خوشنود باش.

۱۶ـ قالَتْ (علیها السلام): مَنْ سَلَّمَ عَلَیْهِ اَوْ عَلَیَّ ثَلاثَهَ أیّام أوْجَبَ اللّهُ لَهُ الجَنَّهَ، قُلْتُ لَها: فى حَیاتِهِ وَ حَیاتِکِ؟ قالَتْ: نعَمْ وَ بَعْدَ مَوْتِنا.([۱۶])
فرمود: هر که بر پدرم ـ رسول خدا ـ و بر من به مدّت سه روز سلام کند خداوند بهشت را براى او واجب مى گرداند. راوى گوید: عرضه داشتم: آیا در زمان حیات و زنده بودن؟ فرمود: چه در زمان حیات ما باشد; و یا پس از مرگ.

۱۷ـ قالَتْ (علیها السلام): ما صَنَعَ أبُو الْحَسَنِ إلاّ ما کانَ یَنْبَغى لَهُ، وَ لَقَدْ صَنَعُوا ما اللّهُ حَسیبُهُمْ وَ طالِب۲ُهُمْ.([۱۷])
فرمود: آنچه را امام علىّ (علیه السلام) ـ نسبت به دفن رسول خدا و جریان بیعت ـ انجام داد، وظیفه الهى او بوده است، و آنچه را دیگران انجام دادند خداوند آن ها را محاسبه و مجازات مى نماید.

۱۸ـ قالَتْ (علیه السلام): خَیْرٌ لِلِنّساءِ أنْ لا یَرَیْنَ الرِّجالَ وَ لا یَراهُنَّ الرِّجالُ.([۱۸])
فرمود: بهترین چیز براى حفظ شخصیت زن آن است که مردى را نبیند و نیز مورد مشاهده مردان قرار نگیرد.

۱۹ـ قالَتْ (علیها السلام): أوُصیکَ یا أبَا الْحَسنِ أنْ لا تَنْسانى، وَ تَزُورَنى بَعْدَ مَماتى.([۱۹])
ضمن وصیّتى به همسرش اظهار داشت: مرا پس از مرگم فراموش نکن; و به زیارت و دیدار من ـ بر سر قبرم ـ بیا.

۲۰ـ قالَتْ (علیها السلام): إنّى قَدِاسْتَقْبَحْتُ ما یُصْنَعُ بِالنِّساءِ، إنّهُ یُطْرَحُ عَلىَ الْمَرْئَهِ الثَّوبَ فَیَصِفُها لِمَنْ رَأى، فَلا تَحْمِلینى عَلى سَریر ظاهِر، اُسْتُرینى، سَتَرَکِ اللّهُ مِنَ النّارِ.([۲۰])
در آخرین روزهاى عمر پر برکتش ضمن وصیّتى به اسماء فرمود: من بسیار زشت و زننده مى دانم که جنازه زنان را پس از مرگ با انداختن پارچه اى روى بدنش تشییع مى کنند. و افرادى اندام و حجم بدن او را مشاهده کرده و براى دیگران تعریف مى نمایند. مرا بر تخت ـ و بلانکاردى ـ که اطرافش پوشیده نیست و مانع مشاهده دیگران نباشد قرار مده ـ بلکه مرا با پوشش کامل تشییع کن ـ ، خداوند تو را از آتش جهنّم مستور و محفوظ نماید.


برگرفته شده از http://sedighe.ir

ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 22:45 توسط MR MohaammaD ):| |

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:
من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته؛
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.

 



(بحار الانوار ، ج 70، ص 249 )


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 22:44 توسط MR MohaammaD ):| |

فاطمه زهرا علیهاالسلام :

فَفَرَضَ اللّه‏ُ الاْیمانَ تَطْهیرا مِنَ الشِّرْکِ... وَ الْعَدْلَ تَسْکینا لِلْقُلوبِ؛

خداوند ایمان را براى پاکى از شرک... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود.


من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 568


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 22:44 توسط MR MohaammaD ):| |

حضرت زهرا سلام الله علیها:
فَجَعَلَ اللهُ...اِطاعَتَنا نِظاماً لِلمِلَّةِ وَ اِمامَتَنا أماناً لِلفِرقَة؛
خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و درامان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.



(بحار الانوار، ج 43، ص 158)

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir

 

نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 22:43 توسط MR MohaammaD ):| |

قالَتْ(علیها السلام): وَهُوَ الإمامُ الرَبّانى، وَالْهَیْکَلُ النُّورانى، قُطْبُ الأقْطابِ، وَسُلالَهُ الاْطْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَهُ دائِرَهِ الإمامَهِ.(3)
حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در تعریف امام علىّ (علیه السلام) فرمود : او پیشوائى الهى و ربّانى است، تجسّم نور و روشنائى است، مرکز توجّه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاک از خانواده پاکان مى باشد، گوینده اى حقّ گو و هدایتگر است، او مرکز و محور امامت و رهبریّت است.

 


3) ریاحین الشّریعه: ج ۱، ص ۹۳٫


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 22:42 توسط MR MohaammaD ):| |

عن فاطمه الزهرا سلام الله علیها

ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه.

حضرت زهرا علیها السلام فرمود:

روزه‏دارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزه‏اش به چه کارش خواهد آمد.


بحار، ج 93 ص 295


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 22:42 توسط MR MohaammaD ):| |


قالَتْ (علیها السلام): إنّى قَدِاسْتَقْبَحْتُ ما یُصْنَعُ بِالنِّساءِ، إنّهُ یُطْرَحُ عَلىَ الْمَرْئَهِ الثَّوبَ فَیَصِفُها لِمَنْ رَأى، فَلا تَحْمِلینى عَلى سَریر ظاهِر، اُسْتُرینى، سَتَرَکِ اللّهُ مِنَ النّارِ.
در آخرین روزهاى عمر پر برکتش ضمن وصیّتى به اسماء فرمود: من بسیار زشت و زننده مى دانم که جنازه زنان را پس از مرگ با انداختن پارچه اى روى بدنش تشییع مى کنند. و افرادى اندام و حجم بدن او را مشاهده کرده و براى دیگران تعریف مى نمایند. مرا بر تخت ـ و بلانکاردى ـ که اطرافش پوشیده نیست و مانع مشاهده دیگران نباشد قرار مده ـ بلکه مرا با پوشش کامل تشییع کن ـ ، خداوند تو را از آتش جهنّم مستور و محفوظ نماید.


تهذیب الأحکام: ج۱، ص ۴۲۹، کشف الغمّه: ج ۲، ص ۶۷، بحار:ج ۴۳، ص ۱۸۹،ح ۱۹٫

 

برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 22:41 توسط MR MohaammaD ):| |

حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمودند:

آن گاه که در روز قیامت برانگیخته شوم،دستم را بلند میکنم گناهکاران امّت پدرم را شفاعت خواهم کرد.

إذا حشرت یوم القیامة أرفع هذا إلى یدی و أشفع فی عصاة أمّة أبی....



عوالم العلوم و المعارف ج11 ، ص451


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 22:40 توسط MR MohaammaD ):| |

حضرت زهرا ( علیها السلام ) در رابطه با دعای روز جمعه از رسول گرامی اسلام نقل فرمودند که : در روز جمعه ساعتی است که هر خواسته خیر و نیکویی در آن ساعت به اجابت می رسد. پرسیدم : رسول الله کدام ساعت است ؟ فرمودند : آنگاه که نصف قرص خورشید در افق پنهان شود .



کنز العمال جلد 7 صفحه 766


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 22:37 توسط MR MohaammaD ):| |

علی علیه السلام می فرماید: ما به همراه پیامبر صلی الله علیه و آله در جریان حفر خندق بودیم که فاطمه علیها السلام با تکه نانی پیش پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و آن را به خدمت او برد. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: این چیست، فاطمه؟ عرض کرد: از گرده نانی است که برای دو فرزندم پختم؛ این تکه آن را برای شما آوردم.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: دختر عزیزم! هان، این اولین غذایی است که بعد ازسه روز وارد دهان پدرت می شود. (1)

 


 

(1) ذخائر العقبی، ص 47.

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:47 توسط MR MohaammaD ):| |

به گزارش بهشت ارغوان به نقل از وبسایت خبرگزاری حسینیه با استعانت از خداوند متعال, ائمه اطهار و عنایت مخصوص حضرت صدیقه ی طاهره فاطمه زهرا(س) و پس از مدت ها تلاش توانستیم نرم افزار “صدیقه ی طاهره ی۱” را در روز میلاد با سعادت حضرت فاطمه ی معصومه (س) به پایان رسانده و از طریق خبرگزاری حسینیه منتشر گردانیم
امید است که این نرم افزار مورد توجه شما دوستداران اهل بیت (ع) قرار گیرد و با نظرات خود ما را با انگیزه ی بیشتر یاری نمایید
و آرزو دارم که بنده ی حقیر نیز مورد شفاعت آن بانوی بزرگوار قرار گرفته و دعای خیر شماعزیزان نیز راه را برایم آسان گرداند

تهیه کننده :بهنام پاینده مهر

برخی ویژگی های نرم افزار صدیقه ی طاهره۱:

-دارای قابلیت بروزرسانی
-مطالب :
-چهل حدیث از فضایل صدیقه طاهره(س) از منابع اهل سنت
-حدود ۷۰ مصدر سنی وشیعی درباره مظلومیت حضرت زهراء
-زندگینامه ی حضرت زهرا(س) با دو بیان
-چشم پوشی دانشمندان اهل سنت از گفتن برخی واقعیات

-متن خطبه ی فدکیه باتزجمه
-و…
-در نرم افزار صدیقه ی طاهره ی ۲ مطالب بیشتر نیز در نرم افزار قرار خواهد گرفت و شما می توانید از همین آدرس که در قسمت بروزرسانی نرم افزار نیز موجود است بعد از انتشار آن را دانلود و مشاهده نمایید.

تصاویری از محیط نرم افزار:

توجه:پس از دانلود باید حتما تمام پوشه ها را از حالت فشرده خارج نمایید و سپس استفاده کنید

پوشه ها ی موجود در فایل برنامه ، اطلاعات داخل آن می باشند پس فایل exe برنامه را در کنار پوشه ها نگهداری کنید.

توجه: هزینه ی استفاده از این نرم افزار ذکر ۱۴ صلوات به روح پاک حضرت صدیقه ی طاهره (س) و تعجیل در فرج حضرت ولیعصر(عج) می باشد.

___________________________________

دانلود نرم افزار:

فشرده شده با حجم (۶مگابایت)

___________________________________

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:38 توسط MR MohaammaD ):| |

در سوره مبارکه احزاب از آیه 28 تا 34 مسائلی در مورد همسران رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله مطرح گشته و سفارشهای خاصی به آنان داده شده است.

در روایات آمده: سبب نزول این آیات آن بود که چون رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله از جنگ خیبر بازگشت و غنائم فراوانی به دست آورد برخی از همسران او خواستند که قسمتی از غنیمتها را به آنان بدهد. پیامبر فرمود: آنها را به فرمان خدا در میان مسلمانان تقسیم کردم. آن همسران ناراحت شدند و گفتند: شاید چنین می پنداری که اگر ما را طلاق دهی دیگر برای ما شوهر لایقی یافت نمی شود (که چنین بر ما سخت می گیری)؟!

خداوند متعال از این سخنان بر پیامبر خویش غیرت ورزید و او را فرمان داد که از همسران خود کناره گیرد. پیامبر از آنان کناره گرفت و مدت بیست و نه روز در مشربه ام ابراهیم (3) به سر برد.

پس از آن خبری شایع گشت که رسول خدا زنان خود را طلاق داده است.

آنگاه طی جریاناتی عمر خود را به آن حضرت رسانید و مطلع شد که آن حضرت زنان خود را طلاق نگفته است و این خبر را به زنان رسانید. در این حال این آیات نازل شد و رسول خدا به نزد همسران بازگشت و آیات را بر آنان خواند و آنان نیز عذرخواهی نمودند. (4).

این آیات با لحن تندی به برخی از همسران پیامبر صلی اللَّه علیه و آله هشدار می دهد که باید دست از تجمل پرستی بردارند و چشم به سوی غنیمتهایی که به سرزمینهای اسلامی سرازیر می شود ندوزند، که در غیر این صورت شایستگی همسری با آن حضرت را از دست داده و باید آمادگی جدایی از او را داشته باشند.

اما در میان این آیات که همه مربوط به همسران پیامبر صلی اللَّه علیه و آله است و در آنها ضمیر مؤنث به کار رفته است، آیه تطهیر قرار گرفته که سیاق و لحن آن با آیات دیگر فرق دارد، زیرا اولاً سیاق آیات قبل و بعد سیاق تهدید است و سیاق آیه تطهیر سیاق ملاطفت و مهربانی.

ثانیاً در این آیه ضمیر جمع مذکر به کار رفته که وجود مردان یا جمع زنان و مردان را که مردان آن بیشترند می رساند.

از آن رو که این آیه در میان آیات مربوط به همسران رسول خدا قرار گرفته میان مفسران شیعه و اهل سنت اختلاف شده است. مفسران اهل سنت معتقدند که این آیه نیز مربوط به همسران پیامبر است، زیرا در میان همان آیات واقع است.

اما مفسران شیعه معتقدند که این آیه مربوط به همسران آن حضرت نیست، بلکه درباره خمسه طیبه علیهم السلام است، زیرا:

چنان که گفتیم سیاق این آیه ملاطفت است و سیاق آیات قبل و بعد آن تهدید.

این آیه با تأکید و نیز حصری که در آن به کار رفته پاکی مطلق و عصمت اهل بیت را می رساند، در حالی که هیچ کس مدعی عصمت همسران پیامبر نیست.

از همه مهمتر آنکه در آیه ضمیر مذکر به کار رفته که نشان می دهد مخاطب آن مردانند یا زنان و مردانی که تعداد مردان بیشتر است، و آنان پیامبر، علی، و حسن و حسین (از مردان) و فاطمه علیهم السلام (از زنان) هستند.

گرچه واژه اهل بیت از نظر لغوی همسران را نیز شامل می شود، ولی عمل پیامبر صلی اللَّه و علیه و آله در حدیث کساء که بیشتر روایات آن را اهل سنت نقل کرده اند نشان می دهد که همسران از این دایره خارج اند، چنانکه ام سلمه را نیز که آیه در خانه اش نازل شده در زیر عبا راه نداد.

برخی از مفسران معتقدند که این آیه مستقل نازل شده و بعداً به دستور رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله و به گفته برخی دیگر در هنگام جمع آوری قرآن کریم، در اینجا جای داده شده است.

اشکالی که در اینجا به نظر می رسد آن است که چرا این آیه در میان آیات مربوط به همسران رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله قرار گرفته و این شبهه را ایجاد نموده است؟

پاسخ آن است که: چون خانه های همسران رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله همه در کنار هم و در اطراف مسجد النبی قرار داشت و خانه حضرت زهرا علیها السلام نیز در آنجا بود و حتی دری از آن به مسجد باز می شد، هنگامی که این آیات بر همسران پیامبر خوانده می شد و همه بیانگر تهدید و نکوهش بود، برای آنکه مبادا تصور شود که افراد این خانه هم مشمول این خطابهای عتاب آمیز هستند، به عنوان جمله معترضه ساحت مقدس آنان را از این نکوهشها پاک داشت و اعلام نمود که شما خاندان از این امور منزهید و گرد هیچ گونه آلودگی و پلیدی بر دامن شما نخواهد نشست. ضمیر را هم مذکر آورد تا تصور مذکور را به کلی باطل سازد.

و نیز برای آنکه آن تهدیدها را تحکیم ببخشد، در میان خطاب به زنان پیامبر صلی اللَّه علیه و آله خبر از عصمت و پاکی خاندان آن حضرت می دهد تا به آنان هشدار دهد که شما در میان خانواده ای قرار دارید که گروهی از آنان معصومند و کسی که در زیر سایه درخت عصمت و در کانون معصومان قرار گرفته سزاوار است که بیش از دیگران مراقب خود باشد و نباید فراموش کند که انتساب به چنین خانواده ای مسئولیتهای سنگینی برای او ایجاد می نماید و خدا و خلق از او انتظارات فراوانی دارند. (5)

 

 


(3) مشربه ام ابراهیم در منطقه عوالی مدینه، جنوب شرقی، در میان یکی از باغهاست، و آن بالاخانه ای بوده است که راهش به وسیله تنه درخت خرمایی بوده، و ظاهراً در زمان جاهلی بدانجا می رفتند و میگساری می کردند و البته در زمان اسلام موقوف شده بود. و گویند ظاهراً چون ماریه قبطیه اسلام نیاورد رسول خدا وی را از دیگر زنها جدا ساخت و در آنجا منزل داد. (قصص قرآن، علی اکبر غفاری:644).

(4) تفصیل جریان را در المیزان 16: 314- 315 و جامع الاصول 2: 400- 408 و سایر جوامع روایی تفسیری ببینید.

(5) تفسیر نمونه 17: 295.

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:35 توسط MR MohaammaD ):| |

شیخ عبدالله بحرانی صاحب کتاب «العوالم» گوید: به خط استاد بزرگوار سید هاشم بحرانی دیدم که از استاد بزرگوارش سید ماجد بحرانی، از شیخ حسن بن زین الدین شهید ثانی، از استادش مقدس اردبیلی، از استادش علی بن عبدالعالی کرکی، از شیخ علی بن هلال جزائری، از شیخ احمد بن فهد حلی، از شیخ علی بن خازن حائری، از شیخ ضیاءالدین علی بن شهید اول، از پدرش از فخر المحققین، از استاد و پدرش علامه حلی، از استادش ابن نما حلی، از استادش محمد بن ادریس حلی، از ابن حمزه طوسی صاحب کتاب «ثاقب المناقب» از استاد بزرگوار محمد بن شهر آشوب، از طبرسی صاحب کتاب «الاحتجاج» از استاد بزرگوارش حسن بن محمد بن حسن طوسی، از پدرش شیخ الطائفه الحقه از استادش شیخ مفید، از استادش ابن قولویه قمی، از استادش کلینی، از علی بن ابراهیم، از پدرش ابراهیم بن هاشم، از احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی، از قاسم بن یحی یجلاء کوفی، از ابوبصیر، از ابان بن تغلب، از جابربن یزید جعفی، از جابربن عبدالله رحمة الله علیهم اجمعین روایت کرده است که گوید:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمْ

عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْرآءِ عَلَیْهَاالسَّلامُ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ قالَتْ: دَخَلَ عَلَیَّ اَبی رَسُولُ اللَّهِ فی بَعْضِ الْأَیَّامِ فَقالَ: اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَةُ. فَقُلْتُ: وَ عَلَیْکَ السَّلامُ یا اَبَتاهْ. فَقالَ: اِنّی لَاَجِدُ فی بَدَنی ضُعْفاً. فَقُلْتُ لَهُ: اُعیذُکَ بِاللَّهِ یا اَبَتاهْ مِنَ الضُّعْفِ. فَقالَ: یا فاطِمَةُ ایتینی بِالْکِساءِ الْیَمانیِّ وَ غَطّینی بِهِ. فَاَتَیْتُهُ وَ غَطَّیْتُهُ بِهِ وَ صِرْتُ اَنْظُرُ اِلَیْهِ فَاِذا وَجْهُهُ یَتَلَأْلَؤُ کَاَنَّهُ الْبَدْرُ فی لَیْلَةِ تَمامِهِ وَ کَمالِهِ.

از فاطمه زهرا علیها السلام دخت گرامی رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله و سلم روایت است که فرمود: در یکی از روزها پدرم رسول خدا بر من وارد شد و فرمود: سلام بر تو ای فاطمه. گفتم: و سلام بر شما ای پدرجان. فرمود: ضعفی شدید در خود احساس می کنم. گفتم: پدرجان، شما را از ضعف به خداوند پناه می دهم. فرمود: ای فاطمه، آن عبای یمنی را برایم بیاور و مرا به آن بپوشان. آن را آورده، حضرتش را بدان پوشاندم و شروع کردم به او نگاه کردن، دیدم چهره اش مانند ماه تمام شب چهارده می درخشد.

 

 

ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:34 توسط MR MohaammaD ):| |

اصل حدیث کِسا میان شیعه و اهل سنّت بسیار مشهور و معروف است و جاى هیچ گونه تردیدى نیست که رسول خدا صلى الله علیه وآله در منزل حضرت زهرا علیها السلام، و یا در خانه خودش زیر پارچه اى شبیه عبا قرار گرفت و حضرت على و حضرت فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین علیهم السلام را زیر آن جاى داد و از آنان به عظمت و بزرگى یاد نمود و آن جمع را مصداق آیه «(اِنَّما یُریدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً); همانا خداوند مى خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد» معرّفى کرد.

آنچه در اینجا به عنوان حدیث کِسا نقل مى شود، حدیث مشروح و مفصلى است که برابر روایتى، خواندن آن به این نحو، داراى پاداش و آثار و برکات فراوانى است. و در ذیل آن آمده است:

«در هر محفلى که شیعیان و علاقه مندان ما این حدیث را بخوانند، رحمت الهى بر آنان نازل مى شود، فرشتگان براى آنها استغفار مى کنند، اندوهِ غم زدگان برطرف مى شود و حاجات روا خواهد شد».

این حدیث نخستین بار در کتاب «منتخب طریحى» (متوفاى 1085) از علماى قرن یازدهم آمده است. محدّث بزرگوار مرحوم حاج شیخ عباس قمى در منتهى الآمال، در شرح زندگانى امام حسین علیه السلام پس از بیان این نکته که «حدیث اجتماع خمسه طیبه علیهم السلام» تحت کِساء از احادیث متواتره است، مى نویسد:

«اما حدیث معروف به حدیث کساء که در زمان ما شایع است، به این کیفیّت در کتب معتبر و معروف و اصول حدیث و مجامع متقنه محدّثین دیده نشده، مى توان گفت از خصایص کتاب «منتخب» است».

از این رو، جناب ایشان آن را در مفاتیح الجنان نیاورده است و ناشران برخلاف میل آن بزرگوار آن را در پایان مفاتیح اضافه کرده اند.

پس از کتاب «منتخب»، این حدیث در کتاب «عوالم» آمده است. صاحب کتاب عوالم (شیخ عبدالله بحرانى) از شاگردان مرحوم علاّمه مجلسى و از علماى قرن دوازدهم است. در این کتاب براى این حدیث سندى ذکر کرده است که از جهاتى جاى تأمل دارد:

الف) سند این حدیث مطابق نسخه خطى موجود در کتابخانه یزد، در متن کتاب نبوده است، بلکه در حاشیه آن آمده است و خط آن نیز با خطّ متن که دست خطّ صاحب عوالم است، متفاوت مى باشد.

ب) برخى از افراد سلسله سند، حدود هشتاد سال با یکدیگر فاصله دارند که قاعدتاً یکى از آنها نمى تواند از دیگرى نقل حدیث نماید.

ج) بعضى از افراد این سند در کتب رجالى توثیق نشده اند.

ولى از آنجا که محتواى حدیث اشکال خاصّى ندارد و بعضى از علما به قرائت آن اهمیّت مى دادند و با توجه به «احادیث من بلغ» مى توان آن را به «قصد رجا» و به امید برآورده شدن حاجات خواند. این حدیث مطابق نقل «عوالم» چنین است: (9)

 

 


(9) مفاتیح نوین، آیت الله مکارم شیرازی


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:33 توسط MR MohaammaD ):| |

علی علیه السلام از پیامبر صلی اللَّه علیه و آله می پرسد که نزد خداوند چه فضیلتی برای جمع شدن ما در زیر این عبا هست؟ حضرت می فرماید: «سوگند به خدایی که مرا حقاً به پیامبری برانگیخته و به رسالت همراز خود ساخته است، خبر این داستان ما در محفلی از محافل اهل زمین که جمعی از شیعیان و دوستان ما در آن شرکت دارند یاد نمی شود جز آنکه رحمت الهی بر آنان فرود می آید و فرشتگان آنان را در میان می گیرند و تا هنگام پراکنده شدن برای آنان آمرزش می طلبند.» و علی علیه السلام می گوید: در این صورت به خداوند کعبه سوگند که ما و شیعیانمان رستگار شدیم. رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله با ذکر سوگند سابق ادامه می دهند که: «در هر محفلی از محافل شیعیان ما این حدیث خوانده شود غمها و اندوههای آنان زدوده می شود و خداوند حاجت آنان را برمی آورد...»

بر اساس آثار فوق است که شیعیان به رسم دیرینه مجلسی تشکیل می دهند و در جمع مؤمنان این حدیث را می خوانند و بدین وسیله به خدای متعال تقرب جسته و حوایج خود را می طلبند. ولی باید دانست که فایده خواندن این حدیث در جمع صاحبدلان تنها رسیدن به ثواب و برآورده شدن حاجات نیست، بلکه این حدیث پیامی دارد که باید متذکر آن گردند:

این حدیث یکی از بزرگترین دلایل بر عصمت و پاکی خاندان نبوت و از آشکارترین براهین بر اثبات امامت آنهاست، و این پیامی سیاسی برای امت اسلامی است و حجتی قاطع برای کسانی است که در خط اهل بیت علیهم السلام حرکت می کنند.

و نیز طنین انداز پیامی اخلاقی- اجتماعی در گوش جهانیان است و هشدار به کسانی که شیفته زندگانی پرزرق و برق و بی محتوای دنیا هستند، که ببینند خاندانی که در همه زمین و آسمان نظیری برای آنان یافت نمی شود بلکه آسمانها و زمین و همه آفریدگان به طفیل وجود آنان به وجود آمده اند چگونه همگی در زیر یک عبا جای می گیرند و همه در گلیمی می خسبند، و به وضوح اعلام می دارد که سعادت بشر در چیزی است نه آنچه اهل دنیا می جویند.

خاندانی که متشکل از پیامبری است که همه کلیدهای بهشت در اختیار او و ملک و ملکوت به فرمان اوست ولی از گرسنگی سنگ بر شکم می بندد و هیچ گاه سه روز متوالی سیر نمی ماند، و علی وصی او که می تواند از مغز بهترین گندم و شیره عسل مصفی تغذیه کند نان خشک جوین را در کیسه سر به مهر می نهد تا فرزندانش از سر دلسوزی آن را به روغنی نیالایند و خود با سر زانو آن را شکسته و با آن یا سرکه یا نمک نوش می کند تا اگر در دورترین نقاط مملکت اسلامی تحت فرمان او گرسنه ای از گرسنگی رنج می کشد دلخوش باشد که امیر او نیز همسطح او زندگی می کند و با شکم سیر سر بر بالین نمی نهد، و فاطمه او که ملکه اسلام آن روز تا پایان جهان است به ساده ترین زندگی بسنده نموده، با دست خویش آسیا می گرداند و از دسترنج خویش نان تهیه می کند، و حسن او در طول عمر خود چندین بار اموال خود را در راه خدا با مستمندان تقسیم می کند، و حسین او علاوه بر بخششهای فوق العاده، جان در کف می نهد و در راه احیای آیین الهی و نجات ستمدیدگان، خون قلب خویش را نثار می کند و همه هستی و دارایی خود را یکجا در میان عشق خدا می بازد.

آری، شیعیان آگاه و صاحبدل، تنها به خواندن حدیث کساء بسنده نمی کنند و آن را چون ذکر و وردی لقلقه زبان نمی سازند زیرا این حدیث، دعا نیست که صرفاً خوانده شود و احیاناً توجهی هم به معنای آن بشود؛ بلکه در متن آن می اندیشند و با زمزمه کردن آن متذکر حقانیت اهل بیت پیامبر صلی اللَّه علیه و آله در مسأله خلافت و امامت می شوند و از فداکاریها، ایثارها، کرامتها و سیره مرضیه امامان خود یاد می کنند و چگونه زیستن را می آموزند و در نتیجه مسیری صحیح را برای زندگانی آینده خویش ترسیم می نمایند.

بی شک با چنین بهره وری از حدیث کساء، خود را در معرض نسیم رحمت الهی قرار می دهند و فرشتگان آسمان بر آنان فرود می آیند، به اذن خداوند حوایج آنان را برمی آورند، اندوه آنان را می زدایند، و آنان را با دلی شاد و امیدوار به فضل الهی از آن مجلس روانه می سازند. (1)

 


(1) برای اطلاع بیشتر باید به تفاسیر قرآن کریم، ذیل آیه 33 سوره احزاب و نیز کتابهای روایی از جمله بحارالانوار و کتاب غایه المرام بحرانی و شواهد التنزیل حسکانی مراجعه کرد. این توضیحات در کتاب امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام تألیف محقق گرامی حاج شیخ احمد رحمانی همدانی آمده است.

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:32 توسط MR MohaammaD ):| |

شأن و مقام حضرت فاطمه زهرا علیها السلام و جنبه قداست آن بانوی بزرگوار، بر هر مسلمان مؤمنی، امری بدیهی و مسلم است. در فقه و فرهنگ اسلامی نیز، تجلیل و تکریم و تعظیم به حضرت فاطمه زهراء در مرتبه والایی قرار دارد که رعایت آن بر هر فرد مسلمانی در ردیف واجبات و عدم رعایت آن جزو محرمات و معاصی به شمار می آید. در اینجا به عنوان نمونه به چند مورد از دستورات فقهی که در باب «احترام به حضرت فاطمه علیها السلام» صادر شده اشاره می شود.

برای فرد بی وضو حرام است که اسم خداوند متعال را مس نمایند، و مس اسامی مبارک پیغمبر و ائمه و حضرت زهرا علیها السلام نیز اگر هتک حرمت و بی احترامی تلقی شود حرام است.

حفظ حرمت اسامی معصومین علیهم السّلام و زیر پانگذاشتن و دور نگه داشتن این اسامی مبارک از اماکن آلوده و ناپاک، از واجبات شرعی است.

بنا بر احتیاط واجب دروغ بستن بر حضرت زهرا علیها السلام روزه را باطل می کند. (1) .

در باب دیات و قصاص فقه اسلامی نیز آمده است که متعدیان به امور اعتقادی حکم ارتداد را دارند. علامه حلی (ره) در تحریر الاحکام دراین باره می گوید: کسی که مادر پیامبر گرامی را یا دخترش را مورد قذف و نسبت ناروا و عمل غیر مشروع قرار دهد مرتد و از دین خارج است.

کیفر دشنام گفتن به فاطمه زهرا علیها السلام قتل است. بر اساس فقه اسلامی فردی که نسبت به آن بانوی مقدس هتک حرمت کند و به فحاشی و دشنام و بدگویی، زبان بگشاید مستوجب مرگ است و باید به قتل رسانده شود. امام خمینی (ره) در تحریر الوسیله خود می فرماید: الحاق صدیقه طاهره علیها السلام به ائمه اطهار علیهم السّلام از فرزندانش، خالی از وجه نیست، بلی اگر دشنام به صدیقه طاهره بازگشت به دشنام و سب رسول الله صلی الله علیه وآله نماید بدون شبهه دشنام دهند کشته می شود. طبق نظر فقهای شیعه اگر شخصی به پیامبر صلی الله علیه وآله یا ائمه معصومین علیهم السّلام و حضرت فاطمه زهرا علیها السلام دشنام دهد بر شنونده آن واجب است او را به قتل برساند مگر این که ترس زیان جانی و یا مالی قابل توجه یا آبرویی بر خود داشته باشد بنابراین هم وجوب قتل ثابت است و هم این که اجرای این حکم احتیاج به اجازه حاکم شرع ندارد. (2) .

پس دریافتیم که از نظر فقهی اگر کسی به چهارده معصوم علیهم السّلام ناسزا بگوید و یا عملی توهین آمیز در مورد آنان انجام دهد حکمش قتل است. مسلماً حضرت فاطمه زهرا علیها السلام یکی از حضرات معصومین می باشند. در روایتی از امام جعفر صادق علیه السّلام می خوانیم که فرمود: چون حضرت مهدی علیه السّلام ظهور کند پس از اقداماتی به کیفر قاتلان ستمگر مادرش حضرت فاطمه علیها السلام می پردازد و به سراغ قبر آنان می رود و آنان را زنده می کند، و به محاکمه می کشد و پس از آن به دارشان آویزان می کند و پس از باز کردن از دار، پیکر کثیف و نحسشان را آتش می زند. (3) .

علاوه بر حکم فقهی در مورد توهین کننده به حضرت فاطمه علیها السلام، اذیت حضرت فاطمه علیها السلام اذیت خدا و پیامبر صلی الله علیه وآله است. دهها حدیث معتبر در این مورد در کتابهای شیعه و سنی آمده است.

واکنش حضرت امام خمینی (ره) به اهانت کننده به حضرت صدیقه طاهره جالب است. روز شنبه هشتم بهمن 1367 از صدای جمهوری اسلامی ایران گزارشی پخش شد که در آن شخصی با جسارت به حضرت زهرا (س) الگو بودن ایشان را رد کرد. حضرت امام در نامه ای خطاب به رئیس وقت سازمان صدا و سیما فرمودند:

بسمه تعالی

آقاى محمد هاشمى مدیر عامل صدا و سیماى جمهورى اسلامى

با کمال تأسف و تأثر صدای جمهوری اسلامی مطالبی در مورد الگوی زن پخش کرده است که انسان شرم دارد بازگو نماید. فردی که این مطالب را پخش کرده است تعزیر و اخراج می گردد و دست اندرکاران آن تعزیر خواهند شد و در صورتی که ثابت شود قصد توهین در کار بوده است بلا شک فرد توهین کننده محکوم به اعدام است، اگر بار دیگر از این گونه قضایا تکرار گردد موجب تنبیه و توبیخ و مجازات شدید و جدی مسؤولین رده بالای صدا و سیما خواهد شد. البته در تمامی زمینه ها قوه قضائیه اقدام می نماید.

روح الله الموسوی الخمینی 9/11/1367 (4)

حساسیت بنیانگذار جمهوری اسلامی بر شأن والای حضرت زهرا (س) به خوبی از این واکنش و حتی نوع نگارش آن آشکار است. چنان که این نامه فاقد سلام و تعارفات معمول و بسیار عتاب آلود است که مشابه آن را کمتر می توان یافت.


(1) رساله عملیه حضرت امام (قدس سره).

 

(2) جواهر، ج 41 ص 437.

 

(3) بحار، ج 52، ص 386.

 

(4) صحیفه نور، ج 21، ص 76.

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:31 توسط MR MohaammaD ):| |

ابی نعیم در حلیة الاولیاء به نقل از عمران بن حصین آورده است:

رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله فرمود: می آیی با هم به عیادت فاطمه (س) برویم؟ او بیمار است. گفتم: آری. با هم (سوی خانه فاطمه) روانه شدیم، تا به در خانه رسیدیم، رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله سلام کرده اذن دخول خواست و فرمود: آیا من و آنکه همراهم است (می توانیم) داخل شویم؟

فاطمه (س) گفت: آری، اما چه کسی همراه شماست؟ به خدا سوگند، جز عبائی، چیزی در بر ندارم.

فرمود: با عبا چنین و چنان کن.

به فاطمه آموخت که با آن عبا خود را چگونه بپوشاند.

فاطمه (س) گفت: به خدا سوگند، چیزی سر مرا نپوشانده است.

رسول اکرم ملافه ای را که در بر داشت به او داد و فرمود: با این پارچه سر خود را بپوشان.

پس فاطمه (س) به آن دو اجازه ورود داد. و آن دو وارد شدند.

رسول اکرم فرمود: حالت چگونه است؟

گفت: بیمارم، و نیز طعامی برای خوردن ندارم.

فرمود: دخترکم راضیت نمی کند اینکه بانوی زنان دو عالمی؟

گفت: پس مریم دختر عمران چه؟

فرمود: او بانوی زنان روزگار خود و تو بانوی زنان روزگار خود هستی. به خدا سوگند تو را به همسری کسی درآوردم که آقا و سید است در دنیا و آخرت.


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:31 توسط MR MohaammaD ):| |

وقتی وفات پیامبر صلی الله علیه و آله فرا رسید انصار را خواست و فرمود: ای گروه انصار! وقت جدایی رسیده، آگاه باشید و کسانی که حاضرند بشنوند: بدانید که در خانه فاطمه علیها السلام در خانه من، و خانه فاطمه علیها السلام خانه من است. کسی که هتک حرمت خانه فاطمه علیها السلام نماید حجاب خدا را هتک کرده است.

امام کاظم علیه السّلام هنگام ذکر این مطلب گریه طولانی کرد و بقیه کلامش را قطع نمود و گفت: به خدا قسم حجاب خدا را هتک کردند، به خدا قسم به حجاب خدا بی حرمتی کردند، به خدا قسم هتک حجاب خداوند کردند. سپس حضرت زهرا علیها السلام را با کلمه «ای مادر جان، ای مادر» صدا زدند. (5) .


(5) بحار الانوار، ج 22، ص 476، ح 27.

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:30 توسط MR MohaammaD ):| |

وجود فاطمه سلام اللَّه علیها در یک مرتبه جلوه ای از عظمت خداست و در مرتبه دیگر جلوه و ظهور علم خدا و شهود اوست. او از نور خدا آفریده شد (6) و جلوه ای از علم خدا گشت. و مرتبه دیگر او تنزلش در مرتبه عرش است که رسول اعظم اسلام صلّی اللَّه علیه و آله فرمودند:

«أنا و علی و فاطمة والحسن والحسین کنّا فی سرادق العرش نسبّح اللَّه» (7) ؛

من، علی، فاطمه، حسن و حسین صلوات اللَّه علیهم در سایبان عرش بودیم و خدا را تسبیح می گفتیم.

و در جای دیگر فرمودند: «علَّقه فی قرط العرش» (8) ؛

او را زینت عرش قرار داد.

و نیز فرمودند: «کانت فی حقّة تحت ساق العرش» (9) ؛ او در ظرفی کوچک در زیر ساق عرش بود.

مرتبه دیگر وجود فاطمه سلام اللَّه علیها تنزل نورش در آسمانها و زمین است، چنانکه نبیّ گرامی صلّی اللَّه علیه و آله فرمودند:

«... ثمّ فتق نور ابنتی فخلق منه السّموات و الأرض فالسموات و الأرض من نور ابنتی فاطمة و نور ابنتی فاطمة من نور اللَّه» (10) .

«... سپس نور دخترم را شکافت و از آن آسمانها و زمین را آفرید؛ پس آسمانها و زمین از نور دخترم فاطمه سلام اللَّه علیها است و نور او از نور خداست».

مرتبه دیگر نور این بانوی بزرگ تنزلش در میوه ای از میوه های بهشت بود که در برخی از اخبار آن میوه «خرما» و در برخی «سیب» بیان شده است. و در نهایت تنزل نور است در صلب رسول گرامی اسلام محمد صلّی اللَّه علیه و آله و قرار گرفتن آن در رحم خدیجه علیها السلام. (11) .


(6) نور ابنتی فاطمة من نور اللَّه، بحار الانوار، ج 15، ص 10.

 

(7) بحارالانوار، ج 15، ص 21، ح 34.

 

(8) بحارالانوار، ج 43، ص 17.

 

(9) بحارالانوار، ج 43، ص 4، ح 3، به نقل از معانی الاخبار.

 

(10) بحارالانوار، ج 15، ص 10، ح 11.

 

(11) بحارالانوار، ج 43، ص 8، ح 11.

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:26 توسط MR MohaammaD ):| |

از ویژگی های منحصر به فرد آن حضرت که هیچ یک از اولیاء و اوصیاء حتی امامان و پیشوایان پاک اسلام صلوات الله علیهم اجمعین این ویژگی را دارا نبودند، آنست که حضرت رسول بر دستهای حضرت زهراء بوسه زده نه یک بار، بلکه چندین بار، نه در یک جا بلکه در جاهای مکرر که هرگاه بر رسول خدا صلی الله علیه و آله وارد می شد دستش را گرفته و می بوسید و او را در جایگاه خود می نشانید. (12).

روزی حضرت زهرا علیها السلام به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم رسید حضرت از او استقبال کرده دستهایش را بوسید و بعد به هنگام خداحافظی بار دیگر دستهایش را بوسیده و او را بدرقه فرمود، راوی گوید: عرض کردم، ای رسول خدا! چنین کاری را درباره هیچ کس از شما ندیده ام... تا آنکه فرمود: من این کار را جز به فرمان پروردگارم انجام ندادم.


(12) مرندی نجفی، ملتقی البحرین، ص 24.

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:25 توسط MR MohaammaD ):| |

زدواج فاطمه علیها السلام با علی علیه السّلام رخداد مهمّی در تاریخ است که برکات این ازدواج همچنان می جوشد و فزونی می یابد درختان پربار معرفت و گلهای عطرآگین معنویت در باغ ازدواج این دو شخصیت رویید و همچنان می روید.

از این روی باید این نقطه عطف تاریخی را در تاریخ گرامی داشت و به همین جهت اسلام برای این روز حساس و تعیینکننده وظایفی قرار داده است؛ مانند:

روزه گرفتن (14) .

خواندن نماز حضرت فاطمه علیها السلام (15) .

ناگفته نماند در تعیین روز ازدواج فاطمه علیها السلام سه نظر وجود دارد.(16) .

اول ذی الحجه روز ازدواج بوده است.

بیشتر این نظر را برگزیده اند.

ششم ذی الحجه روز ازدواج بوده است.

بیست و یکم محرم ازدواج رخ داده است.


(14) بحارالانوار، ج 43، ص 92.

(15) جواهر الکلام، ج 12، ص 198، بحارالانوار، ج43، ص 92.

(16) بحارالانوار، ج43، ص 92.

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:25 توسط MR MohaammaD ):| |

بیستم ماه جمادی الآخر روز میلاد فرخنده فاطمه زهرا علیها السلام است. نسبت به این روز چند عمل وارد شده است. فلسفه این اعمال گرامیداشت روز ولادت آن حضرت علیها السلام و در نتیجه تحکیم پیوند معنوی با آفریدگار است.

این اعمال که در مسار الشیعة و مفاتیح الجنان آمده است عبارتند از:

شادمانی کردن.

روزه گرفتن.

انجام کارهای نیکو از قبیل صدقه دادن و... .

زیارت آن حضرت علیها السلام.


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:24 توسط MR MohaammaD ):| |

سوگند به روز وقتی نور میگیرد و به شب وقتی آرام میگیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام

( ضحی12)

افسوس که هرکس را فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به مسخره گرفتی.

(یس 30) 

و از تمام پیامهایم روی برگرداندی

(انعام 4) 

و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام

(انبیا 87) 

و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری.

(یونس 24) 

و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری 

(حج 73) 

پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من شک داشتی .

( احزاب 10)

تا زمین با آن وسعت بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی،که من مهربانترینم در بازگشتن.

(توبه 118)


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:22 توسط MR MohaammaD ):| |

سید بن طاووس حلی (ره) گوید: محمد بن علی حلبی بر امام صادق علیه السلام در روز جمعه داخل شد و به حضرت عرضه داشت: مرا افضل آنچه که در چنین روزی انجام می دهند بیاموزید؟ حضرت فرمود: ای محمد! احدی را بزرگتر و جلیل القدرتر از فاطمه علیها السلام در نزد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله سراغ ندارم و عملی با فضیلت تر از آنچه که پدرش، محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله بدو آموخت نمی شناسم. آنگاه حضرت افزودند: هر که داخل صبحگاهان جمعه شد پس غسل کند و قدم از قدم بردارد؛ آنگاه چهار رکعت نماز را به دو سلام به جای آورد. بدین صورت که دو رکعت اول بعد از حمد، سوره اخلاص را پنجاه مرتبه و در رکعت دوم پس از سوره فاتحة الکتاب، سوره والعادیات را پنجاه مرتبه و در رکعت سوم پس از سوره حمد، سوره زلزال را پنجاه مرتبه و در رکعت چهارم بعد از حمد، سوره نصر را پنجاه مرتبه که این سوره نصر آخر سوره ایست که نازل شده است تلاوت کند و چون از نماز فارغ شود این دعا را بخواند:

«الهی و سیدی، من تهیا او تعبا او اعد او استعد لوفادة الی مخلوق رجاء رفده و فوائده و نائله و فواضله و جوائزه، فالیک یا الهی کانت تهیئتی و تیعئتی و اعدادی و استعدادی رجاء رفدک و معروفک نائلک و جوائزک، فلا تحرمنی ذلک، یا من لا یخیب علیه مسالة السائل، و لا تنقصه عطیة نائل، فانی لم اتک بعمل صالح قدمته، و لا شفاعة مخلوق رجوته، اتقرب الیک بشفاعة محمد و اهل بیته صلواتک علیهم اجمعین، ارجو عظیم عفوک الذی عفوت به علی الخاطئین عند عکوفهم علی المحارم فلم یمنعک طول عکوفهم علی المحارم ان عدت علیهم بالمغفرة، و انت سیدی العواد بالنعماء، و انا العواد بالخطاء، اسالک بمحمد و آله الطاهرین ان تغفرلی الذنب العظیم، فانه لا یغفر ذنبی العظیم الا العظیم، یا عظیم یا عظیم یا عظیم یا عظیم یا عظیم یا عظیم یا عظیم».

ای مبعودم و ای آقایم! هر کسی مهیا و مجهز و آماده و توشه بر گرفته است، تا به امید صله و عطا و بهره و عطیه و بخشش و جایزه ای نزد مخلوقی برود. پس مهیا شدنم، و مجهز بودنم، و آمادگیم، و توشه برگرفتنم، به امید بهره هایت و نیکی شناخته شده ات، و عطیه مطلوبت و جایزه هایت، به سوی توست، ای معبودم! پس ای آنکه درخواستِ درخواست کننده ای نزد او ضایع نشد، و بخشش خواهنده ای در او کاستی پدید نیاورد، مرا محروم مفرما، چرا که من با عمل صالحی که قبلا انجام داده ام، و یا شفاعت مخلوقی که امید بدو بسته ام، و تقرب بدو جسته ام، نزد تو نیامده ام، جز به شفاعت محمد و خاندانش که درود تو بر او و خاندان پاکش باد. به درگاه تو آمده ام، و امیدوار به عفو و بخشش بزرگیت، که بر خطاکارانی که محرمات تو را انجام داده اند، وعده داده ای می باشم. آنگونه که پافشاری طولانی آنان در انجام امور حرام، تو را از بخشش و جود به آنان باز نداشت و تو ای آقای من! بسیار نعمت دهنده ای و من بسیار خطاکارم، به حق محمد و خاندان پاکش از تو می خواهم، که گناه بزرگم را ببخشایی؛ چرا که گناه بزرگ را جز بزرگ نمی بخشد. ای بزرگ، ای بزرگ، ای بزرگ، ای بزرگ، ای بزرگ، ای بزرگ، ای بزرگ.(17)


(17) سید بن طاوس: جمال الاسبوع، صص 172- 173، چ آفاق (و) طوسی: مصباح المتهجد، ص 282 (و) صدوق: من لا یحضره الفقیه، ج1: ص564 (شیخ صدوق (ره) فقط آغاز این روایت را نقل کرده است).

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:20 توسط MR MohaammaD ):| |

از توسلات بسیار مجرب به بی بی دو عالم جملات زیر است که شایسته است با حضور قلب بیان شود:

یا فاطمة الزهراء یا بنت محمد یا قرة عین الرسول یا سیدتنا و مولاتنا انا توجهنا و استشفعنا و توسلنا بک الی الله و قدمناک بین یدی حاجاتنا یا وجیهة عند الله اشفعی لنا عندالله

ای فاطمه زهرا ای دخت محمد ای نور دیده پیغمبر خدا ای سیده و مولای ما همه ما رو به تو آورده ایم و به حضرتت متوسل شده و تو را شفیع به درگاه خدا آورده ایم و تو را برای انجام حاجاتمان نزد خدا مقدم داشته ایم ای آبرومند نزد خدا ما را پیش حضرت حق، شفاعت فرما. (19)


(19) مفاتیح الجناح، دعا توسل.

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:17 توسط MR MohaammaD ):| |

حضرت فاطمه علیها السلام گفت:

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نمازی را برای شب چهارشنبه به من آموخت و گفت:

هر کس شش رکعت نماز بخواند و در هر رکعتی پس از سوره حمد، دو آیه (قل اللهم ملک الملک تؤتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء، و تعز من تشاء و تذل من تشاء، بیدک الخیر، انک علی کل شی ء قدیر تولج اللیل فی النهار و تولج النهار فی اللیل، و تخرج الحی من المیت، و تخرج المیت من الحی، و ترزق من تشاء بغیر حساب(20)

را بخواند، و هنگامی که از نماز فارغ شد بگوید:

جزی الله محمدا ما هو اهله-

یعنی خداوند محمد صلی الله علیه و آله و سلم را به چیزهایی که شایسته اوست جزای خیر دهد خداوند گناهان او را می بخشد و آنقدر ثواب به او عطا می کند که قابل شمارش نباشد. (21)


(20) سوره آل عمران، 26 و 27.

(21) جمال الاسبوع، ص70- مستدرک وسائل الشیعه، ج 6 ص 370 شماره 7015

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:10 توسط MR MohaammaD ):| |

در روز سوم جمادی الثانی - که روز شهادت حضرت سلام الله علیها است - خواندن این زیارت مستحب است.

السلام علیک یا سیدة نساء العالمین السلام علیک یا والدة الحجج علی الناس اجمعین. السلام علیک ایتها المظلومة الممنوعة حقها. اللهم صل علی امتک و ابنته نبیک و زوجة وصی نبیک صلوة تزلفها فوق زلفی عبادک المکرمین من اهل السموات و الارضین.(24)


(24) مزار شیخ مفید، 156.

 


برگرفته شده از http://sedighe.ir
نوشته شده در پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,ساعت 12:7 توسط MR MohaammaD ):| |


Design By : Night Skin